Aklın Yolu Birdir

İsmail Erdal

07-10-2024 12:13

“Aklın Yolu Birdir: Türkiye’de Şeriat Özlemi ve Kadın Haklarının Gölgesinde Kalan Gerçekler”

Fotoğraf, bir Afgan öğretmenin giydiği geleneksel giysiyi sergiliyor. Bu tür giysiler, özellikle Afganistan’daki kadınların toplumdaki yerini ve sosyal normları yansıtır. Bu bağlamda, Mustafa Kemal Atatürk’ün Türkiye’deki kadınlara verdiği değer ile Afganistan’daki durumu karşılaştırmak, hem tarihsel hem de kültürel açıdan önemli bir analiz sunabilir.

Atatürk’ün kurduğu laik Türkiye Cumhuriyeti, modernizasyon sürecinde kadınlara sağladığı haklarla öne çıkar. Kadınların toplumsal, siyasi ve ekonomik hayata katılımını sağlayacak eşitlikçi düzenlemeler, Türkiye’deki kadınlara yalnızca haklarını değil, aynı zamanda bu hakları kullanma özgürlüğünü de vermiştir. Ancak günümüzde, bazı kadınların, bu kazanımları göz ardı ederek, şeriat gibi kadın haklarına aykırı düzenleri özlemle anmalarını anlamakta zorlanıyorum.

Bir Afgan öğretmenin burka giymiş haldeki fotoğrafını gördüğümde, kendi ülkemde laik ve eşitlikçi bir düzen altında yaşama şansı bulan kadınların, neden böyle bir yaşamı kendilerine layık görmeyip, özgürlüklerini kısıtlayan, adeta kadını ikinci plana iten bir düzeni arzuladıklarını düşünmek beni derinden üzüyor.

Atatürk, kadınların toplumda görünür olmalarını, bilimden sanata, siyasetten ekonomiye her alanda aktif olmalarını sağlamak için büyük çaba harcamıştır. Kadın ve erkek eşitliği, onun cumhuriyeti için vazgeçilmez bir ilkedir. Dolayısıyla, Türkiye’de yaşayan biz kadınların, bu değerleri daha da ileri taşıyıp, dünyaya örnek olmamız gerekirken, kimi zaman gerçeklerden uzak, özgürlüklerimizi kısıtlayacak yönetim biçimlerine özlem duyulması, kabul edilebilir değildir.

Kadınların toplumsal hayatta erkeklerle eşit bir biçimde yer almasını, siyasi ve ekonomik kararlarda söz sahibi olmasını mümkün kılan laik düzen, aynı zamanda bir insan hakkıdır. Bu hakların gölgede bırakılmasını istemek, sadece kadınlara değil, tüm topluma yapılan bir haksızlıktır.

Bizler, Atatürk’ün açtığı yolda, modern, laik ve eşit bir toplumun bireyleri olarak, bu hakları korumak ve daha da geliştirmek için mücadele etmeli, gelecek nesillere daha adil bir dünya bırakmak için çaba göstermeliyiz. Gelin, kadın ve erkek eşitliğinin sağlandığı, her bireyin özgürce yaşadığı bir Türkiye için el ele verelim. Atatürk’ün mirasına sahip çıkarak, kadın haklarını her platformda savunarak, gerçek bir toplumsal ilerlemeyi hep birlikte gerçekleştirelim.

Mustafa Kemal Atatürk, Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu olarak, kadın haklarına büyük önem vermiştir. 1920’lerden itibaren yapılan reformlarla kadınlar, eğitimden siyasete kadar birçok alanda eşit haklara sahip olmuştur. Özellikle 1934’te kadınlara seçme ve seçilme hakkı verilmesi, Atatürk’ün kadınlara verdiği değerin somut bir göstergesidir. Bu reformlar, Türkiye’de kadınların toplumdaki yerini güçlendirirken, aynı zamanda modern bir ulus inşası için temel oluşturmuştur.

Öte yandan, Afganistan’da kadınların durumu, tarihsel ve kültürel olarak farklı bir seyir izlemiştir. Özellikle Taliban yönetimi altında kadın hakları ciddi şekilde kısıtlanmış, eğitim ve iş hayatına katılımları büyük oranda engellenmiştir. Taliban dönemlerinde kadınların kamu alanında yüzlerini örtmeleri zorunlu kılınmış ve bu durum, onların toplumdaki görünürlüklerini ve özgürlüklerini ciddi şekilde sınırlamıştır.

Bu karşılaştırmalı bakış açısı, iki ülkenin kadınlara bakış açısındaki derin farklılıkları ve sosyo-politik yapılarındaki çeşitliliği gözler önüne serer. Atatürk’ün reformları, Türkiye’de kadınların toplumda aktif ve etkin bireyler olarak yer almalarını sağlarken, Afganistan’daki durum kadınların toplumsal hayatta maruz kaldıkları kısıtlamaları ve zorlukları ortaya koyar.

Türkiye’de bazı kadınların şeriat yönetimi özlemi çeken tutumları, derinlemesine ele alınması gereken bir konudur. Özellikle Atatürk’ün getirdiği laik ve eşitlikçi reformların ışığında bu istekler, toplumsal çelişkileri ve ideolojik bölünmeleri gözler önüne serer.

Atatürk, Türkiye Cumhuriyeti’ni kurarken batılı anlamda modernizasyon ve laiklik prensiplerini benimsemiştir. Bu süreçte kadınlara seçme ve seçilme hakkı verilmiş, eğitimde ve iş hayatında eşitlik sağlanmıştır. Kadınların toplumsal statüsünü yükselten bu adımlar, Türkiye’nin modernleşme yolculuğunun temel taşları olmuştur.

Buna karşın, günümüzde Türkiye’deki bazı kadınların, Afganistan’da görülen ve kadın haklarını ciddi şekilde kısıtlayan şeriat hukukuna yönelik bir özlem duymaları, toplumsal bir paradoksu işaret eder. Afganistan’da şeriat hukukunun uygulanması, kadınların eğitim ve iş hayatına katılımını sınırlamakta, kamusal alandaki varlıklarını minimize etmekte ve temel insan haklarını ihlal etmektedir.

Türkiye’deki bu tutumları “akıl yoksunluğu” olarak nitelendirmek, belki de durumu anlamamızı sağlayacak bir perspektif sunar. Bu, Türkiye’nin laik ve eşitlikçi yasaları altında yetişmiş kadınların, tarihsel ve kültürel bağlamdan kopuk, gerçek dışı bir yönetim biçimi arzulamaları olarak görülebilir. Bu özlem, eğitim sistemimizin, medyanın ve toplumsal değerlerin bireyler üzerindeki etkilerini sorgulamamız gerektiğini gösterir.

Türkiye’nin modern, laik ve demokratik bir hukuk devleti olarak kadınlara sunduğu haklar ve özgürlükler, şeriat hukuku altında yaşayan Afgan kadınların karşılaştığı zorluklarla kıyaslandığında, hangi yönetim biçiminin kadınlar için daha faydalı olduğunu açıkça ortaya koyar. Türkiye’deki kadınların bu hakları korumak ve daha da ileri götürmek için mücadele etmeleri, gelecekteki nesillere daha adil ve eşit bir toplum bırakmalarının anahtarıdır.

Bu nedenle, toplumsal cinsiyet eşitliği ve kadın haklarının korunması ve geliştirilmesi adına yapılan her türlü çaba, sadece Türkiye için değil, tüm insanlık için hayati önem taşımaktadır. Afganistan örneği, bu tür yönetim biçimlerinin kadınlar üzerindeki olumsuz etkilerini net bir şekilde sergilemekte ve bize, kazanılmış hakların korunması gerektiğini hatırlatmaktadır.

İsmail Erdal 06.10.2024 Muğla

DİĞER YAZILARI “Tayland gezi notları: 3” 01-01-1970 02:00 “Tayland gezi notları: 2” 01-01-1970 02:00 “Tayland Gezi Notları: 1” 01-01-1970 02:00 Kendi Seçiminin Bedeli 01-01-1970 02:00 “24 Kasım: Bir Hüzün ve Hatırlama Günü” 01-01-1970 02:00 İşkencenin İnsanlık Dışılığı 01-01-1970 02:00 Anılarınızı Kaleme Alarak Ölümsüzleştirin 01-01-1970 02:00 “Laiklik: Özgürlüğün ve Aydınlığın Teminatı” 01-01-1970 02:00 'Laikliğin Eğitim ve Bilim Üzerindeki Rolü: 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-8 Son bölüm 01-01-1970 02:00 “Cumhuriyetin Çınarı: Muazzez İlmiye Çığ’ın Ardından” 01-01-1970 02:00 "Cumhuriyetimizin Temel Değerleri ve Günümüzdeki Tehditler" 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-7 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-6 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-5 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-4 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-3 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk”- 2 01-01-1970 02:00 “Nil’in Kıyısında: Kahire’de Tarihe Yolculuk” 01-01-1970 02:00 “Eğitimde Ahlak ve Değerlerin Önemi: İnsani Bir Yaklaşım” 01-01-1970 02:00 10 Kasım ve Atatürk'ün Ardından Bıraktığı Miras 01-01-1970 02:00 Orta Doğu Toplumunun Çıkmazı 01-01-1970 02:00 “Demokrasiyi Korumak: Halkın Seçtiği Yöneticilere Saygı” 01-01-1970 02:00 Özgürlüğün Sembolü Bayrak 01-01-1970 02:00 Yaşasın Cumhuriyet! 01-01-1970 02:00 “Vatan Uğruna Fedakarlık: Boğaz Şehitliği’nde Kahramanlık İzleri” 01-01-1970 02:00 Akpınarlılarla Tarihe Yolculuk 3. Gün 01-01-1970 02:00 Akpınarlılarla Tarihe Yolculuk İkinci Gün 01-01-1970 02:00 Kıbrıs’ta Kuşakları Birleştiren Dördüncü Buluşma 01-01-1970 02:00 ‘’Minik Canların Umutlarını Çalanlar Para Hırsı Uğruna Geleceğimiz Karartılıyor’’ 01-01-1970 02:00 Tarikatların Gölgesinde Laiklik 01-01-1970 02:00 Vatan Savunmasında İbadet ve Dayanışma: 01-01-1970 02:00 İklim Değişikliğinin Ayak Sesleri 01-01-1970 02:00 3. Maddeyi Tartışmaya Açmak Tehlikeli Bir Girişim 01-01-1970 02:00 Kız Çocukları: Eşitlik Mücadelesinde Büyüyen Hayatlar 01-01-1970 02:00 “Avcılık Spor Değil 01-01-1970 02:00 Amasya Elması 01-01-1970 02:00 Alevlerle Yazılan Özgürlük 01-01-1970 02:00 Sessiz Çığlıklarımız Ne Zaman Duyulacak? 01-01-1970 02:00 Türk çiftçisine bir an önce "KENEVİR" ekme yetkisi verilmelidir. 01-01-1970 02:00 “Bafra Pidesinin Peşinde: Anılar ve Arayışlar” 01-01-1970 02:00 "Geleceğin Enerjisiyle Eğitimi Aydınlatan Öncü Adımlar" 01-01-1970 02:00 Sınıfta İmamın Yeri Olabilir mi? 01-01-1970 02:00 Çocukluk Adımlarımın Büyülü Yolculuğu 01-01-1970 02:00 Kadınlarımızın Toplumdaki Yeri 01-01-1970 02:00 İtfaiyeciler Günü: Yangın Güvenliğinin Kahramanları 01-01-1970 02:00 Dünya ile Bağlarımızı Koparmayalım: 01-01-1970 02:00 “İnsan Hayatına Teknolojinin Dokunuşu” 01-01-1970 02:00 “Dualarla Gelecek Kurulmaz: Bilimden Uzaklaşan Toplumlar Yok Olmaya Mahkum” 01-01-1970 02:00 “Haşhaş: İnsanlık Tarihinin Köklerinden Günümüze Uzanan Bir Yasaklı Bitki” 01-01-1970 02:00 “Haşhaş Çiçekleri Arasında Yürüyüş: 1950'lerde Taşova'da Bir Çocukluk Hikayesi" 01-01-1970 02:00 Kenevir: İnsanlık İçin Bir Miras, Egemen Güçler İçin Bir Tehdit 01-01-1970 02:00 “12 Eylül: Türkiye’nin Karanlık Dönemi ve Kaybedilen Gelecek" 01-01-1970 02:00 “Doğanın Tacı: Gürsu’nun Sularında Hayat Bulmak" 01-01-1970 02:00 Eğitimi Korku Değil, Bilim Şekillendirmeli 01-01-1970 02:00 “Kötülüğün Yankısı: Falaris Boğası ve Adaletin Karanlık Yüzü" 01-01-1970 02:00 “Masumiyetin Katledildiği Yerde İnsanlık Utandı" 01-01-1970 02:00 1916 yılında Arap Yarımadası’nda önemli bir dönüm noktası yaşandı 01-01-1970 02:00 “Köy Enstitülerinin Işığı ve Cumhuriyetin Aydınlık Geleceği" 01-01-1970 02:00 Toprağın Üstü Altından Kıymetli 01-01-1970 02:00 Amasya, yüzyıllardır sanatın, müziğin, merkezi olmuş bir şehir 01-01-1970 02:00 Bir Akpınar Efsanesi: İbrahim Aydın’a Veda 01-01-1970 02:00 Bu Topraklarda Mustafa Kemal'ler Yenilmez: 01-01-1970 02:00