'Laikliğin Eğitim ve Bilim Üzerindeki Rolü:

İsmail Erdal

18-11-2024 10:50

'Laikliğin Eğitim ve Bilim Üzerindeki Rolü: Türkiye ve Afganistan Üzerinden Bir Değerlendirme'

Eğitim, bir toplumun temel yapı taşlarından biridir. Eğitim sisteminin kalitesi, bir ülkenin bilimsel, ekonomik ve sosyal gelişimini doğrudan etkiler. Ancak tarih boyunca bazı yönetimler, ideolojik veya dini motivasyonlarla eğitimi şekillendirmeye çalışş, bu da toplumların geriye gitmesine sebep olmuştur. Afganistan’da bilimsel derslerin kaldırılması bu tür bir geriye dönüşün çarpıcı örneğidir. Bu durum, laiklik ilkesinin gerekliliğini ve Türkiye’deki mevcut tehlikeleri gözler önüne sermektedir.

Afganistan’da Eğitim Bakanlığı’nın matematik, fizik, kimya, biyoloji gibi bilimsel dersleri müfredattan kaldırması, dini dogmaların devlet politikasına hâkim olduğunun en somut göstergesidir. “Allah bize bu dersleri sormayacak” söylemi, eğitimi tamamen dini bir çerçeveye oturtarak toplumu bilimden uzaklaştırmayı hedefleyen bir zihniyetin ürünüdür. Bu yaklaşım, toplumsal kalkınmayı durdurur, bireylerin dünyayla entegre olmasını engeller ve ülkeyi küresel arenada geri kalmış bir duruma düşürür.

Türkiye, laiklik ilkesini benimseyerek eğitimi bilimsel bir temele oturtmayı hedeflemiş bir Cumhuriyet’tir. Ancak son yıllarda Türkiye’de de eğitim sisteminde benzer gerici yaklaşımların artması tehlikeli bir gidişatın habercisidir. Dini cemaatlerin eğitim kurumlarında etkin hale gelmesi, fen bilimleri derslerine verilen önemin azalması, imam hatip okullarının yaygınlaştırılması bu tehlikenin somut örnekleridir.

Laiklik ilkesinden uzaklaşarak eğitimi dini referanslarla şekillendiren bir sistem, bireylerin sorgulama yeteneğini, bilimsel düşünceyi ve yaratıcılığı köreltir. Eğitimde fen bilimlerinin önemini azaltmak, gençlerin gelecekteki bilimsel gelişmelere katkı sunma potansiyelini yok eder. Türkiye’nin sahip olduğu potansiyelin kullanılamamasına ve toplumun giderek daha da kutuplaşmasına yol açar.

Laiklik, sadece dini ve devlet işlerini ayırmakla kalmaz, aynı zamanda bilimsel bilginin özgürce gelişmesini sağlar. Laik bir eğitim sistemi, bireylerin inançlarına müdahale etmeden, onları objektif bilgiyle donatır. Matematik, fizik, kimya gibi dersler sadece teorik bilgi değil, aynı zamanda analitik düşünme, problem çözme ve yenilikçi olma becerileri kazandırır. Bu derslerden mahrum bırakılan bir gençlik, modern dünyada rekabet edemez ve ekonomik kalkınmaya katkıda bulunamaz.

Türkiye’de laiklik ilkesinin erozyona uğraması, eğitim sisteminin bilimsel temelinin zayıflamasına yol açmaktadır. Bu durum, sadece bireysel değil, toplumsal bir sorun haline gelmiştir. Türkiye’nin eğitim sistemini dini bir dogma ile şekillendirmesi, uzun vadede toplumu bilim ve teknolojiden uzaklaştırarak küresel rekabet gücünü azaltacaktır.

Afganistan örneği, Türkiye’nin laiklik ilkesine sıkı sıkıya bağlı kalmasının gerekliliğini bir kez daha gözler önüne sermektedir. Laiklik ve bilimsel eğitim, sadece bireylerin değil, toplumların da ilerlemesini sağlayan temel taşlardır. Türkiye’nin çağın gerisinde kalmaması, bilim ve teknolojide söz sahibi bir ülke olması için eğitim sisteminde köklü reformlar yapılmalı ve laiklik ilkesine sahip çıkılmalıdır.

Eğitim politikaları, siyasi ve ideolojik kaygılardan arındırılmalı, gençlerin bilimsel düşünce ve sorgulama becerileri geliştirilmelidir. Aksi takdirde, Türkiye’nin de Afganistan gibi gerici bir eğitim anlayışının esiri olma tehlikesi büyüyecektir. Bu süreçte, Cumhuriyet’in kazanımlarına sahip çıkmak ve çağdaş nesiller yetiştirmek, ülkenin geleceği için hayati önem taşımaktadır.

İsmail Erdal 18.11.2024

 

DİĞER YAZILARI “24 Kasım: Bir Hüzün ve Hatırlama Günü” 01-01-1970 02:00 İşkencenin İnsanlık Dışılığı 01-01-1970 02:00 Anılarınızı Kaleme Alarak Ölümsüzleştirin 01-01-1970 02:00 “Laiklik: Özgürlüğün ve Aydınlığın Teminatı” 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-8 Son bölüm 01-01-1970 02:00 “Cumhuriyetin Çınarı: Muazzez İlmiye Çığ’ın Ardından” 01-01-1970 02:00 "Cumhuriyetimizin Temel Değerleri ve Günümüzdeki Tehditler" 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-7 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-6 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-5 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-4 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk-3 01-01-1970 02:00 Kahire’de Tarihe Yolculuk”- 2 01-01-1970 02:00 “Nil’in Kıyısında: Kahire’de Tarihe Yolculuk” 01-01-1970 02:00 “Eğitimde Ahlak ve Değerlerin Önemi: İnsani Bir Yaklaşım” 01-01-1970 02:00 10 Kasım ve Atatürk'ün Ardından Bıraktığı Miras 01-01-1970 02:00 Orta Doğu Toplumunun Çıkmazı 01-01-1970 02:00 “Demokrasiyi Korumak: Halkın Seçtiği Yöneticilere Saygı” 01-01-1970 02:00 Özgürlüğün Sembolü Bayrak 01-01-1970 02:00 Yaşasın Cumhuriyet! 01-01-1970 02:00 “Vatan Uğruna Fedakarlık: Boğaz Şehitliği’nde Kahramanlık İzleri” 01-01-1970 02:00 Akpınarlılarla Tarihe Yolculuk 3. Gün 01-01-1970 02:00 Akpınarlılarla Tarihe Yolculuk İkinci Gün 01-01-1970 02:00 Kıbrıs’ta Kuşakları Birleştiren Dördüncü Buluşma 01-01-1970 02:00 ‘’Minik Canların Umutlarını Çalanlar Para Hırsı Uğruna Geleceğimiz Karartılıyor’’ 01-01-1970 02:00 Tarikatların Gölgesinde Laiklik 01-01-1970 02:00 Vatan Savunmasında İbadet ve Dayanışma: 01-01-1970 02:00 İklim Değişikliğinin Ayak Sesleri 01-01-1970 02:00 3. Maddeyi Tartışmaya Açmak Tehlikeli Bir Girişim 01-01-1970 02:00 Kız Çocukları: Eşitlik Mücadelesinde Büyüyen Hayatlar 01-01-1970 02:00 “Avcılık Spor Değil 01-01-1970 02:00 Amasya Elması 01-01-1970 02:00 Alevlerle Yazılan Özgürlük 01-01-1970 02:00 Sessiz Çığlıklarımız Ne Zaman Duyulacak? 01-01-1970 02:00 Aklın Yolu Birdir 01-01-1970 02:00 Türk çiftçisine bir an önce "KENEVİR" ekme yetkisi verilmelidir. 01-01-1970 02:00 “Bafra Pidesinin Peşinde: Anılar ve Arayışlar” 01-01-1970 02:00 "Geleceğin Enerjisiyle Eğitimi Aydınlatan Öncü Adımlar" 01-01-1970 02:00 Sınıfta İmamın Yeri Olabilir mi? 01-01-1970 02:00 Çocukluk Adımlarımın Büyülü Yolculuğu 01-01-1970 02:00 Kadınlarımızın Toplumdaki Yeri 01-01-1970 02:00 İtfaiyeciler Günü: Yangın Güvenliğinin Kahramanları 01-01-1970 02:00 Dünya ile Bağlarımızı Koparmayalım: 01-01-1970 02:00 “İnsan Hayatına Teknolojinin Dokunuşu” 01-01-1970 02:00 “Dualarla Gelecek Kurulmaz: Bilimden Uzaklaşan Toplumlar Yok Olmaya Mahkum” 01-01-1970 02:00 “Haşhaş: İnsanlık Tarihinin Köklerinden Günümüze Uzanan Bir Yasaklı Bitki” 01-01-1970 02:00 “Haşhaş Çiçekleri Arasında Yürüyüş: 1950'lerde Taşova'da Bir Çocukluk Hikayesi" 01-01-1970 02:00 Kenevir: İnsanlık İçin Bir Miras, Egemen Güçler İçin Bir Tehdit 01-01-1970 02:00 “12 Eylül: Türkiye’nin Karanlık Dönemi ve Kaybedilen Gelecek" 01-01-1970 02:00 “Doğanın Tacı: Gürsu’nun Sularında Hayat Bulmak" 01-01-1970 02:00 Eğitimi Korku Değil, Bilim Şekillendirmeli 01-01-1970 02:00 “Kötülüğün Yankısı: Falaris Boğası ve Adaletin Karanlık Yüzü" 01-01-1970 02:00 “Masumiyetin Katledildiği Yerde İnsanlık Utandı" 01-01-1970 02:00 1916 yılında Arap Yarımadası’nda önemli bir dönüm noktası yaşandı 01-01-1970 02:00 “Köy Enstitülerinin Işığı ve Cumhuriyetin Aydınlık Geleceği" 01-01-1970 02:00 Toprağın Üstü Altından Kıymetli 01-01-1970 02:00 Amasya, yüzyıllardır sanatın, müziğin, merkezi olmuş bir şehir 01-01-1970 02:00 Bir Akpınar Efsanesi: İbrahim Aydın’a Veda 01-01-1970 02:00 Bu Topraklarda Mustafa Kemal'ler Yenilmez: 01-01-1970 02:00