Oto şarj altyapısında sona gelindiğini belirten EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz, evlere şarj istasyonu kurulacağını, istasyonlar yaygınlaştıkça maliyetin düşeceğini söyledi.
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Mustafa Yılmaz, 2022’nin ilk yarısı bitmeden elektrikli otomobillere şarj hizmetine başlayabileceklerini belirterek, “Yaygınlaştıkça fiyatlar düşecek. Şarj istasyonlarının çoğu evde olacak” dedi. Türkiye Enerji Zirvesi’nde bir grup gazetecinin sorularını cevaplayan Yılmaz, 2022’nin ilk yarısı bitmeden elektrikli otomobillerin şarj hizmeti için mevzuat altyapısının tamamlanacağını belirterek, “Düğmeye bastığımızda düzenlemeler çok kısa sürede olacak. Hedefimiz Türkiye’nin her tarafında, herkesin erişebileceği istasyon yapısını geliştirmek. Gerekirse birtakım sübvansiyon ve mecburiyetler getireceğiz” dedi. Önde gelen uluslararası şirketlerin, elektrikli araç pil teknolojisiyle ilgili olarak Türkiye’de yatırım yapacağını belirten Yılmaz, “Türkiye, gelecekte iyi bir enerji üssü olacak diye düşünüyorum. 1-2 yıl içerisinde Türkiye’nin her tarafında erişilebilecek noktaya gelmeyi hedefliyoruz” diye konuştu. Şarj istasyonlarının şebekeye getireceği ek yüke karşı altyapı yatırımı yapıldığını aktaran Yılmaz, “Önce ihtiyaç noktalarını belirleyeceğiz, kapasitelerine bakacağız. Kurulu gücümüz de bu ihtiyaca cevap verecek çünkü elektrikte gücümüz artıyor” ifadelerini kullandı. Şarj istasyonlarının istihdam oluşturacağını da dile getiren Yılmaz, “Şarj istasyonunun her bir parçası için sanayi kurulacak” diye konuştu.
2030’DA 1 MİLYON ARAÇ
Yerli şarj istasyonu üretebilir seviyeye geldiklerini anlatan Yılmaz, “Yerli şarj ünitesi üreten firmalarımız var. Gelecekte bu, önemli bir ihracat kalemimiz olacak. Örneğin bizim kuruma kurulmuş olan istasyon, güneşten besleniyor ve yerli” açıklamasını yaptı. Araç şarj ünitelerinin maliyetinin gücüne göre değiştiğini ifade eden Yılmaz, “2 bin dolarlık da 30 bin dolarlık da var. Seri üretime geçildiği takdirde bu maliyetler çok ucuzlayabilir. Yaygınlaştıkça fiyatlar düşecek. Şarj istasyonlarının çoğu evde olacak” diye konuştu.
Yılmaz, gelecek yıl TOGG’un üretim bandından inmesi ve Paris Anlaşması’nın Türkiye’de yürürlüğe girmesiyle elektrikli araç sayısının hızla artacağını belirterek, “En tutucu projeksiyon dahi 2030’da elektrikli araç sayısının ülkemizde 1 milyon adede çıkabileceğini gösteriyor. Ülkemizde, 2023’te 75 bini aşkın elektrikli araç ve 12 bin 500 şarj soketi olmasını öngörüyoruz” dedi.
‘AKARYAKITTA İKMAL KRİZİ YOK’
Akaryakıta arka arkaya gelen zamlardan sonra bayiler önünde kuyruklar oluşurken, EPDK şu açıklamayı yaptı:
“Yurt sathında 13 bini aşkın akaryakıt bayii hizmet vermektedir ve herhangi bir ikmal krizi kesinlikle söz konusu değildir. Kurumumuz tarafından otomasyon sistemi sayesinde bütün bwayilerin anlık satışları takip edilmekte, herhangi bir bayinin -fiyat artışlarından kar etmek için- vatandaşlarımıza akaryakıt satmadığının tespit edilmesi halinde çok ağır yaptırımlar uygulanmaktadır.”
Akaryakıt sektöründen kaynaklar ise akaryakıt fiyatlarının resmi formüle göre hesaplandığına dikkat çekti. Kaynaklar, yakıt ikmalinde bir sıkıntı olmadığını kaydetti. Bu süreçte pahalıya satış yapmak için bazı bayilerin stokçuluk yaptığı yönündeki iddialara da yanıt veren kaynaklar, günlük 10 bin litre satış kapasitesi olan bir bayinin fazladan en fazla 5 bin litre daha alım yapabileceğini, 40 bin litre alıp depolayacak bir kapasitesinin olmadığını, ayrıca bayilere yakıt giriş çıkışının EPDK tarafından takip edildiğini, herkese yakıt verildiğini vurguladı.
ORTALAMAYI AŞAN FAZLA ÖDEYECEK
Yılmaz, elektrikte kademeli tarifeye geçiş ile ilgili maliyet çalışması yapacaklarını belirterek, “Türkiye ortalamasını alacağız, tüketimi aşan maliyetini ödeyecek. Kademeli tarifenin hayata geçmesi de yılbaşını bulur. Ayrıca, şimdilik bir kademe ama bu ileride daha farklı olabilir. Öncelikle korumamız gereken bir mesken var” dedi.
KAYNAK: MİTHAT YURDAKUL/ANKARA