“Eğitimde Ahlak ve Değerlerin Önemi: İnsani Bir Yaklaşım”

Günümüz toplumunda, genç nesillerin “dindar” bir anlayışla yetiştirilmesine yönelik vurgu artarken, toplumsal değerlerin dönüşümüne şahit oluyoruz. Ancak sadece dindarlığı hedef alan eğitim anlayışı, toplumsal sorunları çözmekte yetersiz kalıyor. Fuhuş, cinsel taciz, çocuk istismarı ve uyuşturucu kullanımındaki artış, eğitimin odağında insani değerler ve ahlakın yer alması gerektiğini gösteriyor.

Din, tarih boyunca manevi bir kılavuz olarak kabul edilmiştir ancak ahlak yalnızca dine dayandırılamaz; vicdani değerlerle güçlendiğinde anlam kazanır. Çocuklara sadece dindarlığı değil, dürüstlük, merhamet, adalet ve saygı gibi değerleri öğretmeliyiz. Bu nedenle eğitim sistemimizi, insani değerleri merkeze alan bir anlayışla yeniden gözden geçirmeliyiz.

Eğitimde reform, öğrencilerin evrensel ahlaki değerlere sahip, adaletli ve sevgi dolu bireyler olmalarını sağlayabilir. Sadece dini bilgi vermek yerine, dürüstlük, adalet, empati ve sorumluluk gibi evrensel değerlerin kazandırılması önemlidir. Bu değerlerin eğitim müfredatının ayrılmaz bir parçası haline getirilmesi, bireylerin karakter gelişimine katkı sağlar.

Eleştirel düşünme, sorgulama, demokratik katılım ve toplumsal sorumluluk bilincinin geliştirilmesi, eğitim sisteminde hedeflenmelidir. Sanat ve kültüre yer verilmesi de öğrencilerin yaratıcılık ve estetik duyarlılıklarını artıracaktır.

Demokratik bir yönetim anlayışı, bu değerlerin eğitim sistemine entegre edilmesi için önemlidir. Tek merkezli yönetimler, eleştirel düşünme ve ifade özgürlüğünü destekleyen bir eğitim modelinin uygulanmasını zorlaştırabilir. İyi bir eğitim sistemi, demokratik ve katılımcı bir yönetim anlayışına sahip bir iktidar gerektirir. Eğitim politikalarının oluşturulmasında öğretmenler, veliler, öğrenciler ve sivil toplum kuruluşlarının görüşlerine değer verilmelidir.

Sonuç olarak, gençlerin insani değerler ve demokratik ilkeler üzerine kurulu bir eğitimle yetiştirilmesi, toplumsal gelişim için vazgeçilmezdir. Bu hedefe ulaşmak için demokratik, katılımcı ve şeffaf bir yönetim anlayışına ihtiyaç duyulmaktadır.

İsmail Erdal 04.11.2024 Muğla

Emekli Eğitimci